خداوند کافران را در قیامت کور محشور میکند
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۵۳۰۳
ایسنا/اصفهان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید به کافران زندگی بی سعادت و بد میدهیم و در قیامت آنها را کور محشور میکنیم.
آیت الله طباطبایینژاد در خطبههای عبادی، سیاسی این هفته نماز جمعه اصفهان با محترم شمردن عبادت و روزه داری در سه ماه مبارک رجب، شعبان و رمضان ضمن اشاره به حدیثی از حضرت موسی بن جعفر(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) در بیان فرائضی که دست و پای شیطان را قطع میکند گفت: اول روزه است که باعث میشود چهره شیطان از ناراحتی سیاه شود و او را خرد میکند و دوم صدقه دادن و کمک کردن به فقرا است که کمر شیطان را میشکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: محبت انسان به خدا و انجام عمل صالح حرکت سومی است که رگ نخاع شیطان را قطع کند و چهارم استغفار است که رگ پشت پای شیطان را قطع میکند و توان حرکت را از او میگیرد.
طباطبایینژاد با بیان اینکه هر کار خوبی که به نیت خدا انجام شود مصداق صدقه است، گفت: نیازمندان در این وضع معیشت به کمک نیاز دارند، کاسبان و مردم نباید سر هم کلاه بگذارند و لازم است سود خود را کمترکنند که این خود نوعی صدقه در راه خدا و برای نیازمندان و محرومان است.
امام جمعه اصفهان تصریح کرد: وقتی حکومت تشکیل شد امام خمینی(ره) در همان سال ۵۷ کمیته امداد را تشکیل و در اوایل سال ۵۸ بنیاد مستضعفین و بنیاد شهید و همین طور بهزیستی را تشکیل دادند که همگی بعدها تقویت شد.
طباطبایی نژاد درباره تاکید امام خمینی(ره) به دستگیری از نیازمندان و مستضعفین گفت: نظر امام در تمام زندگی این بود که آنچا انبیا و اولیا و حضرت امیر المومنین علی(ع) میخواسته را انجام بدهد و همواره یکی از دغدغههای ایشان مردم بیچاره و مستضعف بود.
وی پیشگامی اصفهانیها در صدقات و نذورات را یک افتخار برای استان در کل کشور دانست و ادامه داد: بشارت میدهم و میخواهم کل کشور هم بدانند که مسئولان بالا دست کمیته امداد هر زمان به اصفهان میآیند چه در همین کرونا و حتی با وجود گرانیها اعلام کردهاند که اصفهان هر سال نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۳۵ درصد بیشتر به فقرا کمک کردند و این یک افتخار است.
طباطبایینژاد به معرفی یک چهره روحانی و دانشگاهی به عنوان امام جمعه موقت جدید شهر اصفهان پرداخت و گفت: جناب حجت الاسلام رهبر به دلیل بعد مسافت و به این دلیل که در تهران ساکن هستند مسافرت به اصفهان و اقامه نماز جمعه برایشان کمی سخت است. به همین دلیل حجتالاسلام والمسلمین محمودی گه چهرهای فاضل دانشگاهی و حوزوی است از این پس به عنوان امام جمعه موقت اصفهان خواهند بود و امیدواریم از ایشان بهره مند شویم.
به گزارش ایسنا، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان ضمن تسلیت شهادت مظلومانه امام هفتم حضرت موسی بن جعفر و شهادت خلبانان ایرانی در سانحه سقوط هواپیما در ابتدای هفته گذشته را مورد توجه قرار داد و گفت: شهادت این خلبابان عزیز در آذربایجان و تبریز قلب همه را به درد آورد به خصوص اینکه صحبتهای یکی از این عزیزان نیز پس از شهادت منتشر شد که گفته بود ما تا آخرین لحظه برای دین ایستاده ایم .
طباطبایی نژاد به درگذشت یکی از مداحان معروف شهر اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: مرحوم جامی یکی از مداحان با سابقه شهر اصفهان بودند که حدود ۶۰ سال در مسجد و حسینیه مجلسی کار ایشان برگزاری مجالس دعا و روضه برای اهلبیت بود و نمیدانید که امروز صبح در مراسم ختم ایشان جا برای نشستن نبود و تا خیابان هم افراد ایستاده بودند.
وی ادامه داد: دیدن این صحنه من را به یاد این نقل شریف از قرآن مجید انداخت که خداوند می فرماید که هر کسیایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد محبت او را در دل های مومنین قرار میدهیم، مومن در دل مومن جا میگیرد همان طور که مرحوم امام (ره) و شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی نیز از مصادیق همین آیه شریف هستند. خداوند دوستی آنها را در دلهای مومنین قرار داد و در مراسم تشییع هر دو عزیز جمعیت میلیونی حضور داشتند.
امام جمعه اصفهان با اشاره به حدیثی از حضرت امیر المومنین علی(ع) خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) به مومنین می فرمایند در زمان به دنیا آمدن همگی خوشحال اند و می خندند اما سعی کنید به گونهای زندگی کنید که در زمان مردن کسی نخندد و همه برایتان گریه کنند و بگویند او خیر خواه و کمک کار بود .
وی همچنین با تبریک مبعث پیامبر اکرم (ص) به داستان بعثت حضرت محمد و نزدیکی فکری و عقیدتی حضرت ابوطالب و همسر ایشان فاطمه بنت اسد به حضرت اشاره کرد و گفت: پیامبر در ۴۰ سالگی مبعوث به رسالت شد. ایشان ۱۳ سال درمکه و سپس در مدینه حکومت کردند و حضرت ابوطالب از همان روزهای آغازین بعثت و حتی از کودکی یار و یاور ایشان بود.
طباطبایی نژاد سپس به ذکر داستان زندگی سالهای ابتدایی زندگی حضرت محمد در خانه ابوطالب اشاره کرد و ادامه داد: ابوطالب نه فقط پدر علی (ع) که در حق پیامبر هم پدری مهربان بود و همین طور فاطمه بنت اسد که برای حصرت محمد (ص) مادری کرد برای ایشان احترام و ارزش بسیاری قائل میشد به طوری که وقتی فاطمه بنت اسد فوت کرد پیامبر (ص) گفت که مادرمن از دنیا رفته است.
وی با بیان اینکه پیامبر(ص) خدمت ابوطالب را در بزرگسالی جبران کرد، خاطرنشان کرد: در زمان بروز قحطی زمانیکه پیامبر بزرگ شده و ازدواج کرده بود حضرت رسول(ص) با مشورت با عدهای از خاندان خود به این نتیجه رسید که برای کمک به ابوطالب سرپرستی بچه های او را خود و چند نفر دیگر بر عهده بگیرند، ابوطالب البته حرفی نداشت و گفت عقیل را نمیدهد، اما حاضر است سرپرستی جعفر و طالب و علی(ع) را به و دیگران بدهد، و حضرت محمد سرپرستی امیر المنین را در اختیار گرفت.
امام جمعه اصفهان با بیان آیات و روایاتی در موضوع ذکر در پاسخ به این سوال که مومنین گاه میگویند چرا کافران که ذکر نمیگویند در وفور نعمت و گشایش اند و ما نه با اشاره به آیات شریف قرآن گفت: یادتان باشد خدا به حیوان و کافر هم روزی میدهد اما در قرآن می فرماید که اگر مومنان به دلهره نمیافتادند ما به کافران آن قدر میدادیم که سقف خانههایشان از نقره باشد و به آنها سریرهایی میدادیم که به آنها تکیه بزنند و لذت ببرند، اما علت این است که همه این ها متاع دنیایی است و آخرت عالم ابدی است برای متقیان؛ ما به کافران زندگی بی سعادت و بد می دهیم و در قیامت آنها را کور محشور میکنیم.
طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: کافران از خدا می پرسند خدا ما که چشم داشتیم پس چرا اکنون کوریم؟ و خدا میگوید شما آیات و نعمتها و نشانههای ما را دیدید ولی چشم های شما آنها را ندید پس اکنون نیز دیگر قادر به دیدن نعمتهای خدا نخواهید بود.
خبرنگار- ندا دستان
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی سیاسی نماز جمعه امام جمعه اصفهان طباطبایی نژاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند / جایگاه معلم و ارزش علم آموزی از منظر امام رضا(ع)
دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری، به عنوان روز معلم نامیده شده است. شاید بتوان گفت در بین همه ادیان آسمانی و مکتبهای موجود در دنیا، بیشترین سفارش و توصیه به علمآموزی و تکریم و تجلیل از حق معلم و استاد، در دین مبین اسلام بوده است.
بنابر آیه شریفه «و علّم آدم الأسماء کلّها» خداوند متعال نخستین معلم است و پیامبران الهی که وظیفه تعلیم آیات الهی را بر عهده دارند، همه معلمان بشریت هستند. مقام معلم آن قدر با ارزش است که پیامبر گرامی اسلام(ص) خود را معلم نامیده است: «إنّما بعثت معلّماً».
40 چهارشنبه را میهمان کلمات گهربار و حیاتبخش حضرت علی بن موسیالرضا(ع) هستیم و همراه خوانندگان، شرح یک حدیث رضوی را در گفتوگو با اساتید حوزه و دانشگاه بررسی خواهیم کرد. شرح حدیث این هفته را در محضر استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد باقر ربانی هستیم تا از جام معرفت کلمات رضوی، جان تشنه خویش را سیراب کنیم.
با عرض تبریک روز معّم خدمت شما استاد گرامی، صفحات رواق را منور به روایتی از حضرت رضا(ع) درباره علم آموزی و اهمیت کار معلّمی بفرمایید.
این روز بزرگ که به مناسبت شهادت استاد بزرگ حوزه و دانشگاه حضرت آیت الله شهید مطهری نامگذاری شده است، گرامی میدارم و مخصوصاً برای روح پاک آن دانشمند نمونه و دلسوز پر تلاش، از درگاه خداوند طلب رحمت و رضوان دارم و به همه اساتید کشور عزیزمان ایران، این روز بزرگ را تبریک و تهنیت عرض می کنم. همانطور که میدانید اسلام، تأکید بسیاری بر ارزش ذاتی علم و تعلیم و تعلم آن دارد تا جایی که بسیاری از آیات قرآن و روایات پیامبر و اهل بیت(ع) در این باره وارد شده است. بنابر آیه شریفه «و علّم آدم الأسماء کلّها»، خداوند متعال نخستین معلم است و پیامبران الهی که وظیفه تعلیم آیات الهی را بر عهده دارند، همه معلّمان بشریت هستند. مقام معلّم آن قدر با ارزش است که پیامبر گرامی اسلام(ص) خود را معلّم نامیده است: «إنّما بعثت معلّماً»
از امام رضا(ع) که خود ملقّب به عالم آل محمد(ص) است و معلم همه بشریت نیز روایاتی در این باب نقل شده که یکی از مهمترین آنها روایتی است که به نقل از پدران خود و آنها هم به نقل از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل فرمودهاند که آن حضرت فرمود: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ، فَاطْلُبُوا اَلْعِلْمَ مِنْ مَظَانِّهِ، وَ اِقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ، فَإِنَّ تَعْلِیمَهُ لِلَّهِ حَسَنَةٌ، وَ طَلَبَهُ عِبَادَةٌ، وَ اَلْمُذَاکَرَةَ فِیهِ تَسْبِیحٌ، وَ اَلْعَمَلَ بِهِ جِهَادٌ، وَ تَعْلِیمَهُ مَنْ لاَ یَعْلَمُهُ صَدَقَةٌ، وَ بَذْلَهُ لِأَهْلِهِ قُرْبَةٌ إِلَی اللَّهِ، لِأَنَّهُ مَعَالِمُ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ، وَ مَنَارُ سَبِیلِ اَلْجَنَّةِ، وَ الْمُؤْنِسُ فِی اَلْوَحْشَةِ، وَ اَلصَّاحِبُ فِی اَلْغُرْبَةِ وَ اَلْوَحْدَةِ، وَ اَلْمُحَدِّثُ فِی اَلْخَلْوَةِ، وَ اَلدَّلِیلُ عَلَی اَلسَّرَّاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ، وَ اَلسِّلاَحُ عَلَی اَلْأَعْدَاءِ، وَ اَلزَّیْنُ عِنْدَ اَلْأَخِلاَّءِ، یَرْفَعُ اَللَّهُ بِهِ أَقْوَاماً وَ یَجْعَلُهُمْ فِی اَلْخَیْرِ قَادَةً». در این روایت زیبا، امام رضا(ع) از قول پیامبر(ص) به ارزش ذاتی علم و لزوم تعلیم و تعلم و دلایل اهمیت علم نزد شارع مقدس اشاره میفرمایند. در این روایت، و به جهت مناسبتی که میخواهیم در این باره بحث کنیم، به شرح فقرهای از این روایت که درباره معلّم و ثواب تعلیم و دلایل این ثواب آمده است اشاره مختصری خواهم داشت.
امام رضا(ع) چه توصیهای درباره شخصیت معلم و اینکه استاد و مربی چه خصوصیاتی باید داشته باشد دارند؟
امام رضا(ع) در جمله «فَاطْلُبُوا الْعِلْمَ فِی مَظَانِّهِ» اشاره نمودهاند به اینکه در هر جا که مسلمان احتمال دهد علم وجود دارد، باید برای دریافت آن اقدام کند. در جمله بعدی امام اشاره به این موضوع دارند که «وَ اقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ» یعنی علم را از اهل آن بگیرید» گر چه با توجه به فقره اول که گذشت، طلب علومی که معارف دینی نیستند حتی اگر نزد مشرک باشند، ضروری و واجب بوده و گمشده عاقل یا مؤمن تلقی شده اند اما علوم مربوط به دین و معارف دینی را باید از افرادی که شایستگی آن را دارند دریافت کرد و با توجه به سخن امیرالمؤمنین علی(ع) که تبعیت از اهل بیت(ع) و عدم پیشی گرفتن از ایشان را توصیه و عقب ماندن از آنها را نهی نمودند، اهل بیت(ع) کارشناسان واقعی علوم دینی بوده و مسلمانان تنها مجاز هستند علوم دین را از ایشان دریافت کنند. چنان که فرمودهاند: «بر آنها پیشی مگیرید که گمراه می شوید و از آنان پس نمانید که تباه میشوید»
امیرالمؤمنین(ع) در جای دیگر فرمودهاند: «ای کمیل! علم و معارف و اعتقادت را جز از ما نگیر تا از ما باشی». حدیث مزبور، دریافت علم از کسانی که علوم اهل بیت(ع) را نشر میدهند رد نمیکند، زیرا گرفتن علم از فقها و نشردهندگان علوم اهل بیت(ع) به نوعی گرفتن علوم از اهل بیت(ع) است.
پس معلوم شد که در علمآموزی غیر معارف دینی، باید انسان حتی اگر فقط در دست کفار و مشرکان این علم وجود دارد از آنها اخذ کند ولی در علوم دینی، کسب معارف فقط باید از طریق اهل بیت(ع) باشد. پس طلب علمی که واجب شده است بر همه مسلمانان؛ طریقی دارد که رکن اصلی این طریق معلم و استاد است. در ادامه این روایت، برخی امتیازها و نقاط مثبت تعلیم و تعلم بیان شده است.
از این امتیازها مخصوصاً در ثواب شغل معلمی برای خوانندگان رواق بگویید تا جامعه ما، ارزش معلّم را بیشتر بداند و از ایشان تکریم کند؟
حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در ادامه اشاره به این مطلب دارند که یاد دادن و آموزش علم به دیگران اگر برای خدا باشد، حسنه و نیکی است «تَعلیمه لِلهِ حَسَنَة؛ یادگیری علم برای خداوند حسنه است». در فقره بعدی حضرت میفرمایند که مذاکره علم، تسبیح خداست: «الْمُذَاکَرَةِ فِیهِ تَسْبِیحٌ.» یعنی سر کلاس نشستن و درس معلم و استاد را گوش دادن، همتراز تسبیح خداوند متعال است. در روایات داریم که یک ساعت در طلب علم بودن بهتر از احیای یک شب و یک روز در طلب علم بودن بهتر از سی ماه روزه است. سپس حضرت به یک امتیاز دیگر معلّمان اشاره دارند و می فرمایند، آموزش علم به دیگران، صدقه است: «تَعْلِیمُهُ مِنْ لَا یَعْلَمُهُ صَدَقَهَ» از دیدگاه امام رضا(ع) آموزش علم به افرادی که نمیدانند، نوعی صدقه است چرا که صدقه، به کمک مالی محدود نمیشود، بلکه شامل هر کار خوبی میشود، چنان که در روایت دیگری فرمودهاند: «کل معروف صدقة».
امتیاز مهم دیگری که حضرت به آن اشاره میفرمایند، این است که معلم اگر علم خود را به اهل آن یاد بدهد و آنها را تربیت کند، موجب قرب و نزدیکی او به خداوند میشود و میتوان گفت معلمانِ نیک، به خدا نزدیکترند. جمله «بَذلُهُ لِأَهْلِهِ قُرْبَةٌ إِلَی اللهِ» دلالت بر این مطلب دارد.
بنا بر آنچه گفته شد، مقام معلم بسیار بالا و والا است و همان طور که مرحوم امام خمینی(ره) فرمودند: «معلمی شغل انبیاست». یعنی اگر بخواهیم کسی و شغلی را همتراز شغل انبیاء معرفی کنیم، شغل شریف «معلمی» است.
با توجه به این حدیث شریف، خطاب به جامعه و مسئولان و نیز معلمان عزیز چیست؟
گرچه فرصت و مجال بسیار کوتاه بود تا این حدیث زیبا و پر معنا را شرح دهیم، لیکن خلاصه و پیام آن را میتوان برای معلمان عزیز این دانست که قدر این شغل مهم را بدانند و آن را با هیچ بهای مادی تعویض ننمایند و اخلاص و تقرب الهی را هدف خود در این شغل مهم قرار دهند. پیام دوم خطاب به مسئولان و جامعه است، همان گونه که احترام و تجلیل از انبیای الهی لازم است، باید جانشینان آنان در تعلیم و ارشاد دیگران به معرفت و بینش را تکریم و تعظیم کنند و به گونهای شود که شغل معلمی در جامعه از احترام و ارزشی فوقالعاده برخوردار شود.
منبع: روزنامه قدس مریم احمدی شیروان