Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@08:50:10 GMT

شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۲۶۸۰

شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است

امام جمعه اصفهان گفت: با رأی ندادن به خود ضرر می‌زنیم، چون عده‌ای بر سر کار خواهند آمد که مورد پسند نیستند، بنابراین باید توجه کنیم که شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی است و تمامی مراجع تقلید نیز بر شرکت در انتخابات تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد صبح امروز _ پنجشنبه٢٣ اردیبهشت در خطبه‌های نماز عید فطر که در میدان نقش جهان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: خودم و شما همه شما نمازگزار را به رعایت تقوای الهی دعوت می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام باقر (ع) می‌فرمایند: "چقدر زیباست که بنده بعد از اینکه مرتکب تخلفی شده است کار خوبی انجام دهد و چقدر بد است که انسان بعد از کار خوب کار بد انجام دهد زیرا کار بد اعمال خوب را از بین خواهد برد. "

وی افزود: امام حسن (ع) در روز عید فطر می‌فرمایند: خداوند ماه رمضان را ایجاد کرد تا میدان مسابقه‌ای برای مؤمنان باشد و مؤمنان در این میدان از هم سبقت بگیرند تا به رضایت خداوند برسند و در این ماه مبارک رستگار شوند اما برخی از مردم نیز تخلف کردند و روزه نگرفتند و در جلب رضایت خداوند ناکام بودند.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم خداوند توفیق دهد در سال‌های دیگر نیز در ماه مبارک رمضان روزه‌دار باشیم و خداوند متعال را شکر کنیم.

طباطبایی نژاد یادآور شد: از همه مردم ایران به ویژه مردم اصفهان تشکر می‌کنم که در مدت شیوع بیماری کرونا به نیازمندان کمک کردند، امیدوارم این روحیه انفاق و ایثار همواره در بین مردم رو به رشد باشد.

وی ادامه داد: از کادر درمان و مسئولان بهداشت و درمان کشور تشکر می‌کنم و آرزوی علو درجات را برای شهدای سلامت دارم.

امام جمعه اصفهان با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در کشور افغانستان، عنوان کرد: متأسفانه این حادثه که در یک منطقه شیعی و در یک دبستان دخترانه رخ داد سبب کشته شدن ٩٠ نفر و مجروح شدن حدود ١٥٠ نفر شد؛ ما باید دشمنان را بشناسیم، زیرا دشمن نمی‌خواهد مسلمانان در آرامش باشند.

طباطبایی نژاد همچنین با اشاره به رخدادهای اخیر فلسطین و باریکه غزه، عنوان کرد: به مردم فلسطین که حملات رژیم صهیونیست به خانه‌ها سبب به شهادت رسیدن تعدادی از آنان شد، تسلیت می‌گوئیم، البته به نیروهای مقاومت نیز به خوبی پاسخ این حملات را دادند.

وی یادآور شد: اسرائیلی‌ها که مدعی برخورداری از گنبد آهنین هستند باید بدانند که دیگر مردم فلسطین با سنگ با آنها مبارزه نمی‌کنند، بلکه با موشک مقابل آنها ایستادگی می‌کنند و در روزهای گذشته ده‌ها موشک را به شهرهای اسرائیلی شلیک کردند. امیدوارم همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند به زودی ریشه غده سرطانی اسرائیل از بین کشورهای اسلامی کنده شود.

وی تاکید کرد: باعث تأسف است که برخی مردم به دلیل برخی مشکلات جزئی در صدا و سیما اعلام می‌کنند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، مگر می‌شود انسان مؤمن با وجود سخن امام خمینی (ره) که فرمودند حفظ انقلاب اسلامی از اوجب واجبات است، اعلام کند رأی نمی‌دهد؟

طباطبایی خاطرنشان کرد: با رأی ندادن به خود ضرر می‌زنیم، چون عده‌ای بر سر کار خواهند آمد که مورد پسند نیستند، بنابراین باید توجه کنیم که شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی است و تمامی مراجع تقلید نیز بر شرکت در انتخابات تاکید دارند.

وی افزود: دشمنان ایران در حال حاضر در تمامی عرصه‌های مبارزه با ایران شکست خورده و مأیوس شده‌اند، البته تحریم‌های حداکثری دشمن در سال‌های گذشته ضررهای فراوانی را به کشور وارد کرده و باعث گرانی‌های اخیر در کشور شده است.

طباطبایی ادامه داد: خدا را شکر مردم ما تمامی مشکلات ناشی از تحریم را تحمل کردند و امروز کشور ایران هیچ کمبودی ندارد؛ مردم هم باید با کمک‌ها مومنانه یکدیگر را یاری کنند، زیرا در حال حاضر در جنگ اقتصادی قرار داریم.

امام جمعه اصفهان یادآور شد: طبیعی است در چنین جنگی ارزش پول کشورها افت خواهد کرد و دولت‌ها نیز مجبور خواهند شد پول بدون پشتوانه چاپ کنند که این موضوع باعث کاهش مضاعف ارزش پول کشور خواهد شد، البته برخی بی تدبیری‌ها نیز در این زمینه مؤثر بوده است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در انتخابات یک دولت مورد پسند امام زمان (عج) و مردم را انتخاب کنیم و در این مسیر نیز همگی باید با حضور در پای صندوق‌های رأی فرد صالح را انتخاب کنیم.

امام جمعه اصفهان اصفهان ادامه داد: دمکراسی که در ایران وجود دارد در هیچ کجای جهان یافت نمی‌شود، علی‌رغم حضور نمایندگان کاندیداها و معتمدان مردم در کنار صندوق‌ها ممکن است در روند انتخابات تخلف‌هایی وجود داشته باشد، اما نه در حدی که رأی مردم عوض شود.

طباطبایی نژاد یاد آور شد: امروز تمام تلاش غرب در جهت دلسرد کردن مردم ایران در انتخابات است، اما به کوری چشم دشمنان دلسرد نخواهیم شد و پای صندوق‌های رأی حاضر خواهیم شد.

کد خبر 493140

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عید سعید فطر نماز عید فطر عید فطر زكات فطره عید فطر 1400 زكات فطريه خطبه های عید فطر عید فطر چه روزی است فطریه اقامه نماز فطر تعطیلات عید فطر تعطیلات عید فطر ۱۴۰۰ ميدان نقش جهان آیت الله طباطبایی نژاد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق امام جمعه اصفهان شرکت در انتخابات انتخابات یک طباطبایی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۲۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای کف و سقف مجاز حجاب

پس از پیروزی انقلاب و روی کار آمدن جمهوری اسلامی،سبک زندگی مردم و به ویژه پوشش افراد، چه زن و چه مرد به یک مناقشه پایان ناپذیر بدل شد و این مسئله امر تازه ای نیست که مثلا ربطی به مرگ مهسا امینی و وقایع پس از آن داشته باشد. همه به یاد می آورند سال های اول انقلاب را که بر روی دست جوانان با پیراهن آستین کوتاه رنگ پاشیده می شد و یا حتی پوشیدن لباس های رنگی ممنوع بود. همین چند سال پیش بود که سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی، پوشیدن چکمه را مظهر تبرج و آن را غیر قانونی اعلام کرده بود. اما چرا این مناقشه در جامعه ایران قابل حل نیست؟ بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اجتماعی دلیل تداوم چالش میان حکومت و مردم بر سر حجاب را عدم پذیرش این قانون از سوی مردم می دانند. اما به نظر می رسد مسئله فراتر از این امر است. در جوامع اقتدارگرا، اغلب قوانینی وضع می شود که مقبول عامه نیست ولی همان قوانین،بی‌کم و کاست با قدرت از سوی حکومت اعمال می شود. در ایران، با استناد به دین مبین اسلام که دین اکثریت قاطع مردم است، قوانین شریعت اجرا می شود. اما افراد برداشت های فردی خود را از برخی امر دینی دارند. از سوی دیگر بخش بزرگی از قوانین شرع، بیشتر امری فردی است که تعهد فرد به خدای او و مجازاتش هم الهی است. بر همین مبنا، افراد، اعمال مجازات از سوی حکومت، برای امری که بین آنها و پروردگارشان است را نمی پذیرند. با این حال مشکل در این هم نیست چرا که آن چیزی که به نام حجاب در ایران مورد مناقشه بین افراد جامعه با حکومت شده، چندان ربطی به پوشش شرعی ندارد. بر اساس شرع اسلام جز وجه و کفین هیچ بخشی، حتی به اندازه یک تار مو از بدن زن، نباید در معرض دید نامحرم باشد. چنین حجابی در ایران در بین اکثریت زنان جامعه رواج ندارد و آن حدی هم که حکومت بدان رضا داده بسیار نازلتر از حد شرعی است. اما همین میزان از حجاب مورد تایید حکومت هم مقبول بخش بزرگی از جامعه نیست و خود نظام سیاسی هم به این واقعیت اگاه است کماینکه وقتی فرمانده نیروی انتظامی دلیل عدم ورود روسای سابق جمهوری، به مسئله برخورد با بی حجابی را، ترس آنها از ریزش آرایشان می داند، یعنی او به زبان دیگر می گوید که کاندیدای ریاست جمهوری که مدافع برخورد با بی حجابان باشد در انتخابات رقابتی رای نمی آورد، چرا که اکثریت مردم موافق برخورد ماموران با بی حجابی نیستند. از سوی دیگر حکومت مایل است که اجبار به حجاب را در محدوده امر دینی نگه دارد تا آن را نه خواست حکومت و امری حکومتی بلکه خواست خدا و دین قلمداد کند و چون این حجاب با حجاب شرعی تفاوت فاحشی دارد، قادر به تعیین حدود و ثغور برای آن نیست و قوانین مربوط به آن هم دقیقا به همین علت از منطق کافی برای اجرا برخوردار نیستند؛ برای مثال همانگونه که در بالاتر هم گفته شد یک روز پوشیدن چکمه جرم بود و امروز نیست یا پوشش مهسا امینی که در آن روز توسط پلیس دستگیر شد امروز دیگر نه تنها جرم نیست که حتی آرزوی حکومت است یا مثلا اگر زنی امروز با پوشیدن کلاه تمام موهای خود را به پوشاند مرتکب جرم شده اما اگر یک شال ده سانتی متری بر سر کند که ده سانت از موهایش از جلو و نیم متر موهایش از عقب پیدا باشد از منظر قانونی ایرادی ندارد. در واقع نظام سیاسی قادر نیست که معیار شفافی را به عنوان پوشش حکومتی مشخص کرده و همان را اعمال کند. در این شرایط نه مردم می دانند تکلیفشان با حکومت چیست نه مامور حکومت می داند که دقیقا از مردم چه می خواهد. در واقع چیزی در میان است که سقف و کف آن نامشخص است. حال چگونه ممکن است قانونی لازم‌الاجرا شود اما حدود آن مشخص نباشد؟ تا کنون تنها ماده قانونی برای حجاب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی بوده که در آن بر رعایت حجاب شرعی که همان وجه و کفین است تاکید شده و اگر قرار باشد نیروی انتظامی قانون مربوط به حجاب را اجرا کند باید بر همان مبنا، همه زنانی که حتی یک تار مویشان پیداست را دستگیر کنند. در قانون جدید هم که هنوز تصویب نشده بر پوشیدگی همه موی سر بانوان تاکید شده است. یعنی در هر صورت باید حکومت اول مشخص کند چه میزان از برهنگی سر مجاز است. قطعا حکومت نمی تواند شفاف اعلام کند که مثلا بیرون بودن بخشی از موی سر ایراد ندارد چرا که این دیگر حجاب شرعی نیست. در آن صورت باید اعلام کند که این یک پوشش اجباری حکومتی است اما حاکمیت، مایل نیست در مظان چنین اتهامی قرار گیرد و به اقتدارگرایی در حجاب متهم شود ولی تا زمانی که تکلیف حد و مرز تشخیص حجاب از بی‌حجابی روشن نشود، خروجی این قانون ،جز نمایش نزاع مردم و حکومت، چیز درخور دیگری ندارد و این چالش، به دلیل اجرای سلیقه ای از سوی مجریان و مردم اجتناب‌ناپذیر است. 2121 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901041

دیگر خبرها

  • آنچه درباره امام صادق‌(ع) کمتر شنیده‌اید
  • دعوت خانواده شهدا از مردم برای شرکت دراجتماع مردمی درگلستان شهدا
  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  •  رشد ۴۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره در نطنز 
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دعوت از مردم برای شرکت در اجلاسیه ۹۲ شهید والامقام شهرستان باشت
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد